Groei & Bloei afdeling Ede
is een groep enthousiaste tuinliefhebbers, die onderdeel is van de landelijke Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantkunde (KMTP) | Groei & Bloei.

Als lid van afdeling Ede ontvang je naast het blad Groei & Bloei minimaal 10 keer per jaar de digitale nieuwsbrief Dwarrelblad. Daarin word je ook op de hoogte gehouden van alle activiteiten en andere wetenswaardigheden. Natuurlijk zijn alle activiteiten en nog veel meer na te lezen op onze website. Dat is geen saaie bezigheid, want je vindt er ook een keur aan prachtige foto’s, veelal door leden gemaakt tijdens verschillende evenementen.

Ook niet-leden hebben uiteraard toegang tot deze website en zij kunnen zich bovendien gratis abonneren op het Dwarrelblad.

Lezingen
Niet alleen het zelf tuinieren boeit ons, ook horen wij graag de ervaringen van anderen. Om onze kennis van flora en fauna te vergroten, organiseren wij de lezingenavonden, zo’n vijf per jaar, waar alle mogelijke flora- en flora-gerelateerde onderwerpen voor het voetlicht gebracht worden, vergezeld van, vaak zeer mooie, afbeeldingen.

In de afgelopen jaren is er een keur aan onderwerpen de revue gepasseerd, waarbij we ons niet tot ons eigen land beperkten, maar via de getoonde beelden uitstapjes konden maken naar o.a. Iran, Zuid-Amerika en Japan. Veel van de ons bekende tuin- en kamerplanten hebben hun herkomst in verre oorden.

Excursies
Behalve door het bijwonen van de lezingen laten we ons ook graag inspireren door het bezoeken van andermans tuinen. Daar organiseren we tuinreizen voor: een aantal malen per jaar op een dagdeel naar een tuin in de buurt, maar driemaal per jaar zijn we een gehele dag op pad om meer tuinen en vaak ook een kwekerij te bezoeken.

Workshops
Soms geeft een lezing aanleiding om een vervolg te organiseren, zoals paddenstoelen zoeken in de natuur na een lezing over paddenstoelen of een snoeiworkshop na een lezing over snoeien.

Maar we hebben lang niet altijd een lezing nodig om een workshop of ander evenement te organiseren. Zo gaf het 50-jarig jubileum van onze afdeling de inspiratie om een landgoed-dag te organiseren, waar een keur aan planten-gerelateerde bedrijven en instanties met een kraam hun opwachting maakten. Wegens succes een aantal malen geprolongeerd.

Zomaar een zomerlunch met bloemen resulteerde in de uitgave van een kleurrijk receptenboekje “Lekker bloemig” en de recepten van een high tea met kruiden werden gebundeld in “It’s tea time: proeven, ruiken en genieten van kruiden”.

Kruidentuin
Kruiden hebben al heel lang onze belangstelling. Een aantal van onze leden onderhoudt al meer dan 25 jaar de Kruidentuin van het landgoed Kernhem.

Heeft bovenstaande je nieuwsgierig gemaakt, maar aarzel je om lid te worden, kom dan eens vrijblijvend kennismaken. Als niet-lid kun je tegen een kleine vergoeding de lezingen bezoeken of kom in voor- of najaar naar onze ruilbeurs. Die is ook voor niet-leden gratis toegankelijk en zelfs als je niets te ruilen hebt, ben je van harte welkom. Op deze website vind je het jaarprogramma met de data, ook van lezingen, excursies en andere evenementen. Je kunt je ook op onze nieuwsbrief, het Dwarrelblad, abonneren; dan word je regelmatig van alle evenementen op de hoogte gehouden. Gebruik daarvoor de oranje knop “KLIK HIER” rechtsonder op deze pagina. Afmelden voor het Dwarrelblad is natuurlijk ook mogelijk.