Ede door vlinderogen 22 mrt.

Na de Algemene Ledenvergadering gaf Kars Veling een presentatie met de titel 'Ede en Omstreken door Vlinderogen'. Hij gaf ons een schat aan kennis en prachtige foto's om in ons op te nemen. Vragen waren er ook. Alles in een gemoedelijke sfeer, want zo leerden wij dat vlinders zijn als kroeglopers: ze gaan van (nectar)tap naar tap. De cyclus van eitje naar rups, via pop naar vlinder, werd in detail uitgelegd met alle belangrijke ingrediƫnten die in al die stadia nodig zijn. Natuurlijk werd verteld welke verbanden er zijn met onze tuinen. Tuinliefhebbers hoeven volgens Kars trouwens niet bang te zijn dat rupsen de tuin kaalvreten. Ja, een rups eet zacht groen, maar het is vooral de rups van het koolwitje dat zich te goed wil doen aan tuinplanten. Bijna alle vlinders hebben een zogenaamde waardplant, een plantensoort waar de eitjes worden afgezet en de rups zich te goed doet. Vaak zijn dat brandnetels! Zo heeft bijvoorbeeld een Gentiaanblauwtje een klokjesgentiaan in de buurt nodig voor het voortbestaan.

Dagvlinders staan in Nederland onder druk. Van de 70 soorten die ons land rijk was zijn er al 17 uitgestorven, terwijl dertig van de overgebleven soorten op de Rode Lijst staan als ernstig bedreigd tot kwetsbaar. In Ede en omstreken zijn ook soorten achteruit gegaan en verdwenen. Gelukkig valt hier nog genoeg te genieten. Niet alleen de kroeglopers als dagpauwoog en kleine vos komen aan de orde, we keken ook door de ogen van minder algemene soorten.

Kars Veling is projectleider bij De Vlinderstichting in Wageningen en houdt zich bezig met onderzoek naar vlinders en libellen. Hij is ook actief binnen de communicatie afdeling en is woordvoerder van De Vlinderstichting.

Na afloop konden liefhebbers nog zaad en wat andere dingen meenemen vanaf de weggeeftafel.