Ede

Buitengewone Ledenvergadering 24 nov.

24 november 2021 was een Buitengewone Ledenvergadering. Tijdens deze vergadering stonden er 4 nieuwe bestuursleden klaar om komende periode onze afdeling te gaan leiden. Tijdens de vergadering is uitgebreid uit de doeken gedaan waarom deze vergadering tot stand kwam en het was een aangename verrassing dat er een nieuw bestuur samengesteld kon worden.
De noodzakelijke kwesties zoals de bestuurlijke verantwoording van de oude bestuursleden, zoals een verslag en een overzicht van de financiën werd goedgekeurd door de vergadering. De kascommissie had de financiën correct bevonden, het bestuur werd decharge verleend.

Daarna is een verloting gehouden met de nodige leuke prijzen uit de 'prijzenkast'. Na de verloting zijn de 4 nieuwe bestuursleden bekrachtigd in hun functie.

Jubileum Hessenhof 3 september

Het was een prachtige dag voor het 40-jarig jubileum bij Hans Kramer. De Groei en Bloei tent stond lekker in de schaduw. Het zag er overal verzorgd uit. De grote koffietent was mooi versierd met bloemstukken, gemaakt door Annie Polman en haar man. Ze waren hier ruim twee dagen bezig geweest. Op alle tafels stonden bloemen in theepotjes of andere kannen uit haar verzameling. Evenals de tafelkleedjes. Mijn complimenten, het zag er geweldig uit. Ondanks alle beperkingen was het geslaagd.

Hennie Groeneveld

Open tuinen 25 augustus

De beide tuinen die te bezoeken waren verschilden vrij veel. De tuin aan de Krommesteeg ligt aan de rand van het Binnenveld. Er is gekozen voor een tuin met bloemen, gras, een kleine bossage met struiken, maar ook een mooie kippenren en de tuin heeft dit jaar aan een zijde een horizon van maisplanten van de buurman. De stadstuin is van een andwere opzet. Zowel in de voor- als achtertuin zijn er meteen veel soorten dahlia's te zien, maar er is ook een perceeltje met bessenstruiken. Deze tuin is overduidelijk een kleurrijke tuin.

In beide tuinen werd iedereen hartelijk ontvangen, er was uitgebreid de mogelijkheid om informatie uit de wisselen en een enkel lid mocht zelfs een plantje meenemen voor de eigen tuin.

Meer foto's op de fotopagina.

Open tuinen 7 juli

Op 7 juli jl. waren we welkom in de tuin van Corine en Casper van Leusden op de Molenweg 7 in Lunteren. Het was een mooie zo­ meravond en er zijn zo’n 40 leden geweest.
De grote, vogelvriendelijke tuin ligt aan een onverharde weg op de Lunterse Eng en heeft vrij uitzicht op de Koepel in het Lunterse Buurtbos. De tuin bestaat voor de helft uit weiland en er staan veel grote bomen en een eikenwal. Er is een grote, wilde bloementuin met vogelvriendelijke drinkplaats. Er hangen zo’n 70 nestkastjes en er zijn met name inheemse struiken en bomen geplant tussen en rondom de eiken, waardoor de vogels zich gaan voeden met de rupsen van de eikenprocessierups.
Casper en Corine vertelden enthousiast over hun tuin en de vele gevleugelde bewoners.
Ingrid Schilstra

Woensdag 7 juli jl. was het eindelijk zover. Met een vertraging van een jaar mocht ik de tuindeur openzetten voor Groei & Bloeiers. Best een beetje spannend, want mijn tuin is sowieso van beschei­den formaat en hem openstellen betekent ook dat iedereen er een mening over zal hebben. Dan kun je denken: nou en…...het is jouw tuin, als je hem zelf maar mooi vindt…, maar toch.
Dus om kwart voor 7 stonden koffie en thee met wat lekkers klaar. De straatjes waren geveegd en alles wat ik normaal ook niet in de tuin wil zien (rommel, blaadjes, uitgebloeide bloemen) was netjes verwijderd.
Alle spanning was voor niets; zodra de eerste bezoekers over de tuindrempel stapten, was de toon gezet. Ontspannen, enthousi­ast en voorzien van veel complimentjes mocht ik ca. 30 bezoekers ontvangen in 2 uur tijd. Een heel leuke ervaring rijker, kan ik tevre­den terugkijken op een geslaagde open tuin. Er is echter 1 minpuntje….ik was zo druk dat ik slechts 2 foto’s heb gemaakt. Excuses daarvoor, mocht u toch nog heel nieuwsgierig
zijn en willen komen kijken? U bent van harte welkom, wel even bellen vooraf!
Ellen Klinkenberg

Open tuinen 19 mei

19 mei waren er drie open tuinen en ze werden goed bezocht. Gastvrouw Herma (Goudsbloemstraat 21), gastvrouw Olga (Schaapsweg 41) en gastvrouw Saskia (Verlengde Parkweg 12) waren goed voorbereid en stonden de bezoekers enthousiast op te wachten.
Bezoekers waren er! Ze hebben globaal zo’n kleine 40 zeer enthousiaste bezoekers mogen ontvangen en hebben hen met verve door hun tuinen geleid. Dit was, na de geslaagde stekkenbeurs, opnieuw weer een activiteit die doorgang kon vinden en waarop dus veel Groei & Bloei leden af zijn gekomen. Meer foto's zijn te zien bij "Foto's".

Nieuwjaarsbijeenkomst

Helaas kon door de corona-maatregelen de gebruikelijke nieuwjaarsbijeenkomst, die gepland stond op 13 januari 2021 niet plaats vinden. In plaats daarvan hebben we als bestuur alle leden een brief gestuurd met daarin o.a. het jaarprogramma. Ook hebben Peter en Ellen de jubilarissen (die 25 of 40 jaar lid zijn) een bloemetje met een oorkonde gebracht (zie hieronder).

Zoals eerder aangekondigd zou Annemarie de Leeuw tijdens deze bijeenkomst gehuldigd worden voor haar 16 jaar lange inzet als lid en voorzitter van het bestuur. Tijdens deze bijeenkomst zouden ook de leden haar kunnen bedanken. Omdat dit allemaal niet door kon gaan, hebben Peter en Marlia ook Annemarie een bloemetje, een cadeau bon en een oorkonde van Groei & bloei afd. Ede gebracht. Ook hebben een aantal leden Annemarie bedankt door middel van een filmpje of een mailtje! Zie ook de foto’s hieronder en bij Foto's! Er zijn dit keer ook filmpjes bij.

Als verrassing voor Annemarie was er ook nog een bedankbrief van Frank Naber, algemeen voorzitter van Groei & Bloei met de uitreiking van de gouden erespeld en de bijbehorende oorkonde! Kijk maar naar de foto’s!