19 juli Open tuin en bloemschikken

Op 19 juli was er Open tuin en bloemschikken bij Ina in Barneveld. Eerst de tuin bekijken, een prachtige tuin met verhoogd terras, leuke hoekjes en mooie doorkijkjes. Er waren veel verschillende tomaten in de kas waar 1 persoon echt jaloers op werd. Na de koffie gingen we bloemschikken. Ina had het goed voorbereid met bakjes oases en vazen vol geplukte bloemen. Na een korte eenvoudige uitleg konden we aan de slag. Het was verrassend hoe wij allemaal een leuk stukje maakten, steeds net weer anders. Al met al een zeer geslaagde avond.

Hennie Groeneveld

Meer foto's zien? Ga dan naar Foto's.

17 juni Bezoek De Wilde Peen

Groei & Bloei was op bezoek bij de zelfpluktuin De Wilde Peen. Er waren maar 6 personen op bezoek door de warmte (30° C). Annemarie Wolferink gaf ondanks deze temperatuur een enthousiaste toelichting. Er zijn nu 150 leden bij De Wilde Peen en ze hebben een wachtlijst van ± 50. De leden krijgen per mail bericht wat er geoogst kan worden. Dat wordt aangegeven door een vlaggetje. Op het moment van ons bezoek waren dat peultjes, sugarsnaps, kapucijners, tuinbonen, ijsbergsla en als nieuwe groente “stengelsla”. De stengel wordt geschild gegeten als asperge, ik heb ze thuis gegeten en het was heel lekker. Het jonge blad kan gegeten worden als sla of later gekookt als andijvie. Er stonden heel veel jonge plantjes, die weer uitgepoot moeten worden. Nieuw ontdekt tussen de randbegroeiing stond zilverzuring, mooi voor bloemstukje. Ze hebben een druppelsysteem tegen de droogte.

Hennie Groeneveld

De oppervlakte die in cultuur is gebracht is best groot. Bij Foto's kun je zien hoe het er bij staat.

17 mei Open tuinen

Woensdagavond 17 mei konden leden van Groei en Bloei en andere belangstellenden (soms toevallige voorbijgangers) 4 tuinen op de Paasberg in Ede bewonderen. Hoewel…. Berg?  Een molshoop in vergelijking met de omgeving. Toch kon de opmerkzame bezoeker heel goed de verschillen in niveau zien. Op het hoogste niveau lag de tuin van Gerda en Nic-Jan. Dicht naast het open lucht theater waar in het verleden grind is afgegraven. Daar ontstond toen het openluchttheater. De basis van de tuin zijn de oude eiken in eigen en buur tuinen. Dan aan de Vossenakker de tuin van Tita en Peter. Ook daar zag je een aanmerkelijk hoogte verschil tussen voor- en achtertuin. Veel stenen van de vorige bewoners zijn hergebruikt om er een groenere tuin van te maken. De tuin van Annemarie aan de Arthur van Schendellaan ligt al weer ietsje lager, maar nog lang niet vlak. Ook daar de basis van oude bomen en rododendrons die door tuinarchitect Harry Pierik zijn gebruikt als uitgangspunt voor zijn ontwerp. Ook de tuin van Jopie en Henk heeft een aanmerkelijk hoogteverschil in de tuin. In de loop der jaren zijn diverse veranderingen aangebracht in het oorspronkelijke ontwerpplan. Dat heeft ook te maken met veranderende persoonlijke omstandigheden.

Een week na dit bezoek zijn de tuineigenaren, de gastvrouwen van die avond en bestuursleden het zelfde rondje gaan maken om in alle rust de 4  tuinen te bekijken. Het waren heerlijke uurtjes.

Anneke Florijn

De vier open tuinen lagen mooi in de buurt van elkaar en waren allemaal goed te bereiken. Bezoekers van de tuinen met een fiets zonder ondersteuning hadden af en toe een uitdaging, de Paasberg is weliswaar geen alp, maar heet dan wel 'berg'.

De tuin van Gerda en Nic-Jan lag ook letterlijk op een helling en deze tuin nam het hoogteverschil speels, met een gerieflijke trap en begroeiing, die daardoor mooi uit kwam.

De tuin van Annemarie hadden wij al eens bezocht, al is dat al weer en aantal jaar terug. Deze tuin heeft verrassende doorkijkjes en verstopte hoekjes. Een echte ontdektuin. Ouders Pimpelmees waren druk tijdens de bezoeken.

De meest Noordelijke tuin van Jopie en Henk was met zorg samengesteld, hier en daar voorzien van een ornament. Henk was deze Open Tuinen-dag veel in de tuin om uitleg te geven en de liefhebber(s) konden er iets lekkers eten.

Het bleek dat er een bezoeker langs de tuinen ging om specifiek naar varens te kijken. Dat is vast gelukt.
Meer foto's van de tuinen zijn te zien bij het tabblad Foto's.