Dagexcursie Nijmegen en Hernen

Plaats: Opstappen Sweelincklaan 1 / Symfonieplein, 6711ES  Ede
Datum: 15 augustus
Tijd: xx.xx uur
Kosten: voor leden/vrienden G&B Ede € xx,50.
€ xx,50 Leden G&B Wageningen/Floralia Bennekom
€ xx,50 Leden overige G&B afdelingen
€ xx,50 Niet-leden
Betalen: NL34 RABO 0395 1947 09 t.n.v. KMTP-excursierekening, Ede, o.v.v. de datum van de excursie, 22 aug. excursie Doorn.
Aanmelden: uiterlijk 15 juli (liever eerder) bij Annemarie de Leeuw. Bij voorkeur per email of bel 06-1543 8100.
Naam + aantal personen svp. vermelden.

Met de bus naar Nijmegen waar we starten met een rondleiding door de Hortus.

Hortus Nijmegen

Onze eerste stop is ‘de groene schatkamer’ Hortus Nijmegen. Verschillende nagebootste landschappen – met de daarvoor kenmerkende vegetatie – zijn typerend voor de Botanische Tuin. Naast veel stinzenplanten (vooral in het voorjaar) zijn er veel beschermde planten te zien die op de Rode Lijst staan. Gelukkig kunnen we ze hier nu (nog?) bekijken!
Sinds een jaar of tien heeft de hortus ook een aantal planten uit Australië. Wat er verder nog te zien valt, daar komen we tijdens de rondleiding wel achter.

Villa Sprezzatura

Rond het middaguur vertrekken we naar Villa Sprezzatura, ook in Nijmegen. We kennen de eigenaren Karin en Geert nog van bezoeken aan hun vorige tuin: De Tuin van de Professor te Wageningen. Sinds 2020 hebben zij een grotere tuin (ruim 3.500 m2) aan de rand van Nijmegen. In slechts een paar jaar tijd is een saaie ruimte door hen omgetoverd in een prachtige tuin in verschillende stijlen en boordevol bijzondere bloemen en planten.
De kuipplanten overwinteren in de voormalige oude tomatenkas. Er staat een leuk filmpje op de site van Villa Sprezzatura waardoor je veel zin krijgt om alles in het echt te zien.

Showtuin Herwen

Tot slot bezoeken wij de showtuin Herwen van Jelle Grintjes. Dit is een mooie landschapstuin van 5.000 m2 (!) met heel veel vaste planten en grassen en verder meer dan 50.000 bloembollen in allerlei fraaie combinaties. De Dutch Wave is kenmerkend voor zijn manier van beplanting. Jelle Grintjes is tuinontwerper.
Al met al heel veel te zien en uiteraard wordt de inwendige mens daarbij niet vergeten.
Alvast een fijne excursiedag gewenst!